Спадчына

«Рэстаўрацыя — не аднаўленне як было». Сцяпан Стурэйка пра спрэчкі вакол Старога замка

Гісторык, культурны антраполаг Сцяпан Стурэйка спецыяльна для Hrodna.life выказаў некалькі сваіх думак з нагоды спрэчак пра рэстаўрацыю Старога замка, якія доўжацца ўжо не першы год, але не прыносяць вынікаў.


Назіраючы за новай хваляй абмеркавання лёсу нашага гаротнага Старога замка, востра захацелся выказацца і мне. Аматары віртуальных мітынгаў могуць застацца незадаволеныя маім бачаннем сітуацыі. Тым не менш, галоўны сэнс таго, што я збіраюся сказаць — неабходнасць удумлівага і ўважлівага дыялогу, якога да гэтай самай пары не было.

[irp posts="12 475″ name="Стары замак: злачынства пад выглядам аднаўлення""]

Аўтэнтыка ўсё адно будзе пакутаваць

Спачатку наконт бягучага праекта — насколькі я разумею, яго яшчэ ніхто не бачыў і падрабязна не вывучаў. Рэндары, малюнкі і макеты — гэта адно, а рэальны праект — зусім іншае. У любым выпадку той сюжэт спрэчкі, які на слыху — ён цалкам пра гіпотэзы.

Дакладна невядома як выглядаў замак. Ёсць толькі больш і менш пераканаўчыя вобразы, якія мы ствараем. Таму колькі паверхаў было на вежы не так важна. Што ні «адновім», усё будзе наватворам.

[irp posts="12 168″ name="Работы па рэстаўрацыі Старога замку працягнуцца — вылучаны 1 млн рублёў"]

Скажу яшчэ адну непапулярную рэч — якое б рашэнне не прымалася, аўтэнтыка ўсё адно будзе пакутаваць, бо любая рэстаўрацыя — гэта перабудова і пазбаўленне ад нечага. Так што тут я б больш разважліва ставіўся да сітуацыі.

Кожны цягне коўдру на сябе, а плёну не будзе

Добрая навіна — грошаў на першую чаргу хутчэй за ўсё не хопіць, а вось узмацненне гары — можа і вартая справа. Так што час на дыскусіі яшчэ ёсць. Галоўная праблема на маю думку — тое, што самому абмеркаванню ўжо не адзін год, а яно ўсё нікуды не прыводзіць. Гісторыкі мераюцца ўласнай кампетэнтнасцю, вось і ўсё. Зараз яшчэ падключацца горадаабаронцы і эколагі (бо там жа мабыць дрэвы спілуюць), кожны пацягне коўдру на сябе, і плёну як заўсёды не будзе.

Чаму? Таму што не гучаць галоўныя пытанні.

Першае — сэнсавае. Якое пасланне мусіць трансляваць адноўлены помнік гораду і свету? Тут, я баюся, павярхоўная адраджэнская рыторыка заводзіць у тупік. Уласна кажучы, з яе акурат і нарадзілася тая сітуацыя, якую сёння абмяркоўваем. Гэта мусіць быць дыскусія пра каштоўнасці і прысваенне аб’екта канкрэтнымі гарадскімі супольнасцямі. Можа і не так кепска зрабіць там «гістарычны Дыснэйлэнд»? Але гэта трэба вырашыць. І ёсць методыкі абмеркавання, проста ніхто імі не карыстаецца.

Другое — музейнае. Які Горадні патрэбны музей? Усё ж дзеля музея! Які ён будзе — такі самы краязнаўчы? Ці музей горада? Ці музей сярэднявечча/адраджэння? Калі нехта думае, што дастаткова падняць з фондаў «скарбы», і вось вам музей — ён глыбока памыляецца. А яшчэ музей мусіць браць непасрэдны ўдзел у праектаванні, быць паўнавартасным сузамоўцам.

Тры крытэрыі якаснай рэстаўрацыі

Што тычыцца таго, якім бы мне хацелся бачыць замак у будучыні, то ёсць тры крытэра якаснай рэстаўрацыі.

1) Наколькі добра забяспечана функцыя аб’екта. Іншымі словамі наколькі музею, яго супрацоўнікам і наведвальнікам будзе там камфортна ў самым прымітыўным фізічным сэнсе. Вось тут узнікае мастацтва кампрамісу. Як зладзіць камфорт з мінімальным пашкоджаннем аўтэнтыкі?

2) Наколькі добра захавана ўсё тое, што мы прызнаем каштоўным (а што мы прызнаем — гл. галоўнае сэнсавае пытанне вышэй). Насамрэч захоўваць можна самымі рознымі спосабамі. Засыпанне пяском — таксама варыянт.

3) Наколькі добра праэкспанаваныя, паказаныя гістарычныя слаі, як шмат мы можам счытаць інфармацыі пра складанае мінулае помніка, узіраючыся ў яго. Акурат тут месцяцца ўсе тыя знешнія эфекты, якія дапамагаюць у раскрыцці паслання помніка. Але гэта хутчэй справа для дызайнера, бо як такім захаваннем ці аднаўленнем яна не вырашыцца — можна захаваць, але не праэкспанаваць; рэканструяваць, але пе паказаць мяжы рэканструкцыі і г. д.


Запомніце галоўнае: рэстаўрацыя — гэта не аднаўленне «як было». Проста выкінце з галавы гэты міф. Ніколі ў выніку не паўстае тое, што некалі было. Паўстае заўсёды «цяпер». Якасную рэстаўрацыю нельга выканаць на раз-два-тры. Супер-замежныя ці якія заўгодна спецыялісты не здольныя прыехаць і «зрабіць усім харашо», бо рэстаўрацыя — гэта працэс пераасэнсавання і ўпісання аб’екта ў бягучую грамадскую і культурную рэчаіснасць, тым больш такога знакавага як Стары замак. Але ж акурат пра пераасэнсаванне і ўпісанне мы сёння думаем менш за ўсё. Шкада.

Апошнія запісы

«Пабачыць Гродна — і памерці». Як наш горад стаў міжваеннай «сталіцай самагубцаў»

У міжваенны час Гродна набыло незвычайную славу. Горад стаў месцам прыцягнення незвычайных турыстаў - тых,…

21 лістапада 2024

«Нармальны быў гастраном — цяпер там прадаюць шпалеры». Ці хапае крамаў у цэнтры Гродна?

Ці хапае ў цэнтры Гродна прадуктовых крам? Спрэчкі наконт гэтага выклікала адкрыццё на перакрыжаванні Савецкай…

21 лістапада 2024

Дзе арганізаваць святочную фотасесію? Гродзенскія студыі ўжо падрыхтавалі навагоднія лакацыі

Прыбраныя ялінкі, свечкі, навагоднія вянкі і гірлянды, аксаміт, светлы ці цёмны фон на выбар. Гродзенскія…

19 лістапада 2024

«Перад выбарамі - спрыяльны час для петыцый». Як прымусіць чыноўнікаў вырашаць праблемы і чаму новая пляцоўка «меркаванне.бел» для гэтага не пасуе

Улады стварылі новую платформу “меркаванне.бел”. Яе пазіцыянуюць як анлайн-пляцоўку, на якой кожны зможа ў вольнай…

15 лістапада 2024

«У Гродне жывуць тыя яшчэ „шалёныя імператрыцы“». Стваральніца брэнда Krikate расказала, як дабралася да парыжскага тыдня моды

Калекцыя адзення гродзенкі Кацярыны Карлацяну дэбютавала гэтай восенню на Парыжскім тыдні моды. А пачыналася ўсё…

14 лістапада 2024

«Першы прыбытак патраціў на станок». Гродзенец у школе выточваў біты, а ў 27 гадоў адкрыў сваю вытворчасць мэблі

Гродзенец Раман Нагула амаль паўжыцця працуе з дрэвам. Школьнікам ён пачынаў з бейсбольных біт, а…

13 лістапада 2024