Прэм’ера спектакля «Абяцанне на досвітку», пастаўленага па аднайменным рамане Рамэна Гары, адбылася ў Гродзенскім тэатры лялек у апошні дзень зімы. Анонсы падзеі выклікалі шчырую цікавасць. Яшчэ б — ставіць будзе малады рэжысёр з Піцера з нечаканым псеўданімам — Чакчы Фроснокерс. З Піцера прыехала і мастачка спектакля Улляна Елізарава. У пастаноўцы занятыя выдатныя акцёры тэатра. Увогуле, усё зыходныя дадзеныя недвухсэнсоўна намякалі: памры, але паглядзі спектакль!
«Абяцанне на досвітку» — раман аўтабіяграфічны і ахоплівае ён даволі вялікі перыяд часу. Тым больш інтрыгуючым было чаканне прэм’еры — як жа ўдасца рэжысёру (і ці ўдасца) перакласці гэта аб’ёмны літаратурны твор на мову тэатра, перадаць сутнасць і атмасферу кнігі.
[irp posts="51 581″ name="Дапаможнік па выхаванні сыноў. Расійскі рэжысёр з дзіўным імем паставіў у Гродне дэбютны спектакль"]
Рамэн Гары — чалавек дзіўнага лёсу, а раман, пра які ідзе гаворка, гэта пранізлівыя ўспаміны аб няпростым жыцці ў вельмі няпросты час, аб самазабыўнай матчынай любові і веры ў сваё дзіця, аб стойкасці, аб цудоўнай мары, якая ажыццявілася незважаючы ні на што.
Як любая вялікая літаратура, раман «Абяцанне на досвітку» не раз экранізаваўся, па ім ставіліся спектаклі і монаспектаклі. Трэба было мець пэўную адвагу, каб узяцца за гэты матэрыял, не баючыся патрапіць у параўнальны шэраг з іншымі. Думаю, што дапамагло рэжысёру добрае «сцэнічнае нахабства». Калі сумненні і былі, іх удалося пераадолець і стварыць нешта сваё. Але, пра ўсё па парадку.
Тэатр лялек ужо прывучыў нас да асаблівага стылю. Ён — у актыўным выкарыстанні розных выразных сродкаў, у раўнапраўным існаванні на сцэне лялькі і «жывога» акцёра, у нелінейных расповядах, якія і ствараюць тканку спектакля. Калі сказаць зусім проста, лепшыя спектаклі тэатра лялек — гэта не проста чытка п’есы па ролях і з выразам, але асобны сцэнічны твор, напоўнены сваім паветрам, сваімі сэнсамі і алюзіямі.
Прадстаўлены нам спектакль якраз у духу такой традыцыі. У ім шмат вынаходлівасці, шмат цікавых пераходаў паміж сцэнамі, шмат ігры другога і трэцяга плана, нягледзячы на драматызм твора — шмат гумару і іроніі.
Сцэнаграфія ў спектаклі даволі простая, але дзейсная. Яна дала шанец на розныя трансфармацыі, гульні з прадметамі, святлом, стварэнне нерэальных малюнкаў і нават падарожжы ў часе і прасторы.
Цікава падабрана музыка, універсальна вырашаны касцюмы дзеючых асоб. А ўжо самі дзейсныя асобы вартыя асобнай гутаркі.
Каторы раз, назіраючы на сцэне Ларысу Мікуліч, адчуваеш праўдзівую асалоду, а часамі - поўнае захапленне! У гэтым спектаклі яна сыграла маму, і гэта мама была нібы спецыяльна створана для яе! Настолькі ярка і пераканаўча быў перададзены характар неардынарнай жанчыны, настолькі яна была жывой, іранічнай, наіўнай і кранальнай ў сваёй любові да сына, гарэзлівай і гераічнай адначасова. А якія тонкія пераходы ад смешнага да сур’ёзнага і наадварот! Нават неяк не хочацца называць гэта ўсё акцёрскай ігрой — нам паказалі таленавітае жыццё на сцэне.
Аляксандр Рацько, які сыграў сына Рому, аказаўся ў пэўным сэнсе ў цені мамы, што, увогуле, і нядзіўна. Магчыма, так было задумана першапачаткова. Сваю лінію «вядомага» ён вытрымаў вельмі далікатна, а ў нейкіх момантах, асабліва ў сцэнах з дзяцінства, быў асабліва пераканаўчы.
Трыа акцёраў - Аляксандра Літвінёнак, Іван Дабрук і Васіль Прабадзяк, кожны з якіх можа смела прэтэндаваць на галоўную ролю ў любым спектаклі, гэтым разам былі жывымі дэкарацыямі. Яны ігралі «абставіны месца і часу», увасабляючыся ва ўсіх ўскосных персанажаў. То бок, менавіта яны і «стваралі караля», надаўшы спектаклю аб’ём і адметнасць. А ім было дзе разгарнуцца.
Такія спектаклі, як правіла, ствараюцца ў непасрэдным суаўтарстве рэжысёра з акторамі. Працэс гэты цікавы і захапляльны, але, у той самы час, тоіць у сабе розныя небяспекі.
Так, разам з безумоўнымі знаходкамі, некаторыя сцэны з удзелам «абставінаў» (навучанне музыцы, танцам, прыбыццё ў Парыж) не падаліся ўзорам вытанчанага густу і пачуцця гумару. Эпізод з праглынаннем чарвяка, матыля і пацука быў пацешным, але выглядаў злёгку зацягнутым і знарочыстым. Фрагмент з лялечным Гітлерам наогул можна назваць даволі сумнеўным.
Імкненне пазбегнуць абавязковага і часта фармальнага ў такіх выпадках трагізму і пафасу цалкам зразумелае. Але кідацца ў іншы бок — у «цяпер мы зробім вам смешна» — выглядала відавочным пераборам і не адпавядае моманту.
Зрэшты, усе гэтыя «камяні спатыкнення» з лішкам перакрываліся агульным ходам дзеі, самааддачай актораў і створанай атмасферай, што даходзіла часам да пранізлівай вышыні.
У спектаклі, як мне здаецца, атрымалася галоўнае — перадаць пасыл рамана: самае каштоўнае і самае безумоўнае ў жыцці чалавека — гэта матчына любоў. І яшчэ тое, што любоў і бязмежная вера ў дзіця шмат у чым вызначае яго лёс.
Застаецца толькі павіншаваць маладога рэжысёра са шчырым мастацкім выказваннем, а Гродзенскі тэатр лялек — з яшчэ адным яркім, займальным і кранальным спектаклем.
Аляксандр Цебянькоў — старшыня Гродзенскага аддзялення Беларускага саюза тэатральных дзеячоў, харэограф Гродзенскага драмтэатра, режысёр, кіраўнік танц-тэатра «Галерэя», ініцыятар многіх арт-праектаў.
Лічыцца, што складана выбраць падарунак менавіта мужчыну - мужу, сыну, бацьку, партнёру ці сябру. Сітуацыя…
Беларус Алекс Вазнясенскі наведаў Навагрудак як турыст. Мужчыну ўразіла, што горад з багатай гісторыяй знаходзіцца…
Рэстаране-кафэ “Нёманская віціна” ў выглядзе ладдзі - частка канцэпцыі новай гродзенскай набярэжнай, якую абмеркавалі ў…
Аляксей Кажэнаў з'ехаў з Мінску ў 1998-м годзе. Ён атрымаў працу ў Google, стаў дыяканам…
Слэнг пастаянна змяняецца - у апошні час пад ўплывам TikTok. Зразумець яго адразу і ўвесь …
Кожны месяц 22 тоны кававага зерня выязджаюць з Гродна, каб патрапіць на запраўкі па ўсёй…