Людзі і справы

Колькі каштуе мастацтва? Гродзенкі ў Гродне і ў Швецыі прадаюць свае малюнкі - але кошты вельмі розныя

Акварэлі, напісаныя ад рукі на добрай паперы, гродзенская мастачка прадае за 50 рублёў. У той жа час іншая аўтарка прапануе надрукаваныя версіі сваіх малюнкаў за 30 еўра — у два разы даражэй. Чаму так? Разабрацца паспрабаваў блог пра беларусаў «Суполка».

«Я не навучылася галоўнаму — шанаваць і прадаваць сваю творчасць»

«Мяне так трыгернула! Прачытала пост знаёмай і цэлую раніцу думаю на тэму коштаў на творчыя працы і самакаштоўнасці», — напісала ў сваім Instagram-акаўнце гродзенская мастачка Кацярына Забеліна.

Кацярына Забеліна. Фота: instagram.com/art.zabelina

Кацярына патлумачыла, што яна свае акварэльныя працы, напісаныя ад рукі, на добрай паперы, на персанальнай выставе прадае за 40−60 беларускіх рублёў. Кошт залежыць ад фармату і матэрыялаў. А на старонцы сваёй знаёмай Каця ўбачыла, што тая прадае прынт свайго малюнка за 30 еўра.

«Хто не зразумеў: прынт — гэта тое, што тыражуецца на прынтары, а не малюецца ў адным экзэмпляры, — растлумачыла Кацярына. — Я адчуваю, што ўсе мае гады навучання ў мастацкай школе, вучылішчы мастацтваў і ўніверы на мастацкім факультэце проста прайшлі дарма, таму што я не навучылася галоўнаму — шанаваць і прадаваць сваю творчасць. Навучыце мяне таксама так!»

Гродзенка адзначыла, што мастак можа ставіць на свае прынты і карціны любую цану, якую лічыць прыдатнай. Пытанне, на думку Кацярыны, у іншым — у самаадчуванні: «Што са мной не так? Чаму я не магу паставіць цану на сваю працу хаця б па кошце яе прынта?».

Шанаваць сваю працу не дазваляе «савецкае выхаванне»?

Карыстальнікі Instagram і падпісчыкі Кацярыны адрэагавалі на яе пост.

Малюнкі Кацярыны Забелінай за 2022 год. Фота: instagram.com/art.zabelina

Частка чытачоў падтрымала мастачку — яны адзначылі яе талент і напісалі, што цана за яе працы сапраўды маленькі. Кацярына ў адказ распавяла, што на днях у яе спыталі: «Было ж 40 рублёў, чаму зараз 50?». Маўляў, калі для чалавека ёсць розніца ў 10 рублёў - то значыць, гэта не мала.

Праблема з тым, каб «шанаваць сваю працу» ёсць у многіх, адзначылі каментатары. Адна з падпісчыц Кацярыны выказала меркаванне, што гэта можа быць звязана з «савецкім мінулым і выхаваннем».

Адна з работ Кацярыны ў выглядзе паштоўкі. Фота: instagram.com/art.zabelina

Яшчэ адна прычына, з-за якой гродзенкі і гродзенцы могуць недаацэньваць сваю працу, — гэта нізкая самаацэнка.

«Калі нават паразважаць, цана на мастацкую працу = досвед/майстэрства + час на працу + мастацкая каштоўнасць + матэрыялы + брэнд мастака. Калі ставіць нізкую цану, то нешта давядзецца абясцэніць. Не трэба так», — пракаментавала мастачка з Расіі.

Выдаткуюць 150 рублёў на майку, але не на карціну

Іншая гродзенская мастачка напісала, што кошты залежаць ад кліента: «Я магу паставіць высокую цану, але ніхто не набудзе. А так, кошт бюджэтны, але хоць кліенты ёсць».

«У многіх людзей проста няма грошай, якія яны гатовыя патраціць на мастацтва», — выказала меркаванне Ганна. Таксама, яна адзначыла, што людзі могуць патраціць 150 рублёў на майку, але не на карціну.

«Розныя прыярытэты, на жаль. У нас не шануецца ручная праца… Тыпу і я так магу», — адказала Кацярына.

Чытайце таксама: Зачем Гродно художественный музей и когда он может появиться

У Еўропе іншыя цэны

Насамрэч адна з прычын такой розніцы ў коштах — розныя краіны, дзе жывуць аўтаркі. Кацярына жыве і працуе ў Гродне, а Рыма Ушкевіч (менавіта яна прадае прынт за 30 еўра) — не так даўно перабралася ў Швецыю. У гэтым многія чытачы ўбачылі адну з прычын такой розніцы ў цэнах.

Скрыншот акаўнта instagram.com/ryma.ushkevich

«У Швецыі 30 еўра гэта невысокая цана, а сярэдняя зарплата па краіне 3191 долар», — піша Вольга.

Высокую, па беларускіх мерках, цану каментатары пачалі тлумачыць тым, што ў Еўропе зусім іншыя даходы, цэннікі, выдаткі на матэрыялы, больш развіты арт-рынак. Таму там такія цэны — гэта норма.

«У мяне знаёмая фэшн эскізы малюе. Праўда, яна ў Нямеччыне. А4 ад 100 эўра. Шануйце сваю працу. І няхай адсейваюцца пакупнікі, якім трэба танней. Ведаеце, яны б і прынт набылі за 20−30, можа. Калі жадаюць танней», — пракаментавала адна з удзельніц дыскусіі.

Творчым людзям трэба вучыцца продажам

«Калі бяруць, значыць, норм. Калі не бяруць, то шмат розных шляхоў: памяняць рынак, папрацаваць з маркетынгам, пазіцыянаваннем, знізіць кошт, папрацаваць над таварам», — параіла Наталля.

Некаторыя падпісанты дзяліліся сваімі парадамі, як лепш прадаць свае працы.

«Проста скажу, што трэба шанаваць сябе. І шукаць сваю мэтавую аўдыторыю. Плацежаздольную. Калі не хочаце выгарэць. За бясцэнак маляваць — гэта не варыянт», — напісала Віта.

«Галоўнае, каб цана задавальняла пакупніка. Калі задавальняе — купіць. Галоўнае тут пытанне: ці купяць ваш шэдэўр за тыя грошы, што вы хочаце. Заўсёды лёгка праверыць, паспрабаваўшы паставіць добрыя кошты. Калі не — адно з двух: або спажывецкая здольнасць на мясцовым рынку слабая, або мастак так сабе. Не паспрабаваўшы — не даведацца», — напісала Таццяна.

«Трэба вучыцца продажам. Гэта навык. І ён патрэбен. Асабліва творчым людзям. Мы можам стварыць, але чакаем, калі людзі самі набягуць і ўсё купяць у нас, пажадана па добрай цане, пажадана вышэй, чым мы сказалі, бо мы гаворым вечна заніжаны кошт», — падсумавала Віта.

Хто такія Кацярына Забеліна і Рыма Ушкевіч

Кацярына Забеліна — гродзенская мастачка. Скончыла ўніверсітэт па спецыяльнасці «Мастак-афарміцель, выкладчык школы мастацтваў», выкладала на кафедры выяўленчага мастацтва. Стварала першае ў Гродне антыкафэ. Адкрыла аўтарскую «Арт-студыю Кацярыны Забелінай», дзе вучыць дарослых і дзяцей маляваць з нуля.

Мастачка малюе акварэльныя скетчы з відамі і краявідамі Гродна. Часцей за ўсё — з натуры.

У культурным цэнтры «Фестывальны» з 24 верасня па 11 кастрычніка 2023 года прайшла персанальная выстава Кацярыны «Гарадскія замалёўкі».

Рыма Ушкевіч — мастачка, аўтарка стыкерпака «Лямантар», ілюстратарка настольных гульняў, адна з арганізатарак дзіцячай эка-студыі «Ветка» ў Гродне. Паводле адукацыі Рыма журналістка, а маляванне стала часткай яе жыцця з 2020 года. Малявала ў асноўным для сябе ў Instagram або для сяброў - афішы для эка-студыі, партрэты, назіранні з жыцця. «Вось так, без спецыяльнай адукацыі і нават без мастацкай школы. Прачнулася нешта ўнутры», — расказвае яна пра гэта.

Летам 2023 года гродзенка пераехала жыць у Стакгольм (Швецыя).

Падзяліцца

Апошнія запісы

«Пабачыць Гродна — і памерці». Як наш горад стаў міжваеннай «сталіцай самагубцаў»

У міжваенны час Гродна набыло незвычайную славу. Горад стаў месцам прыцягнення незвычайных турыстаў - тых,…

21 лістапада 2024

«Нармальны быў гастраном — цяпер там прадаюць шпалеры». Ці хапае крамаў у цэнтры Гродна?

Ці хапае ў цэнтры Гродна прадуктовых крам? Спрэчкі наконт гэтага выклікала адкрыццё на перакрыжаванні Савецкай…

21 лістапада 2024

Дзе арганізаваць святочную фотасесію? Гродзенскія студыі ўжо падрыхтавалі навагоднія лакацыі

Прыбраныя ялінкі, свечкі, навагоднія вянкі і гірлянды, аксаміт, светлы ці цёмны фон на выбар. Гродзенскія…

19 лістапада 2024

«Перад выбарамі - спрыяльны час для петыцый». Як прымусіць чыноўнікаў вырашаць праблемы і чаму новая пляцоўка «меркаванне.бел» для гэтага не пасуе

Улады стварылі новую платформу “меркаванне.бел”. Яе пазіцыянуюць як анлайн-пляцоўку, на якой кожны зможа ў вольнай…

15 лістапада 2024

«У Гродне жывуць тыя яшчэ „шалёныя імператрыцы“». Стваральніца брэнда Krikate расказала, як дабралася да парыжскага тыдня моды

Калекцыя адзення гродзенкі Кацярыны Карлацяну дэбютавала гэтай восенню на Парыжскім тыдні моды. А пачыналася ўсё…

14 лістапада 2024

«Першы прыбытак патраціў на станок». Гродзенец у школе выточваў біты, а ў 27 гадоў адкрыў сваю вытворчасць мэблі

Гродзенец Раман Нагула амаль паўжыцця працуе з дрэвам. Школьнікам ён пачынаў з бейсбольных біт, а…

13 лістапада 2024