Людзі і справы

«Такі адрэналін, што не сысці, не кінуць». Андрэй Курэйчык расказаў, як напісаць круты сцэнар

Мяркуючы па колькасці прысутных на лекцыі Андрэя Курэйчыка ў Цэнтры гарадскога жыцця 28 лістапада, Гродна неўзабаве стане беларускім Галівудам. Дарэчы, творчы шлях самаго Курэйчыка таксама пачаўся з Гродна. Менавіта ў нашым драмтэатры ў 2000 годзе Алег Жугжда паставіў яго першую п’есу — «П'емонцкі звер». Зараз Андрэя Курэйчыка ведаюць па двух дзясятках фільмаў і серыялаў, сярод якіх «Ёлкі», «Любовь-морковь», «Вышэй за неба», «ГараШ» ды іншыя.

Пачаць ніколі не рана, ніколі не позна

Такім чынам — усе шансы ў новага пакалення гродзенскіх сцэнарыстаў ёсць. Галоўнае — пісаць пра сваё пакаленне, будзь табе 16 гадоў ці 70. «Тады атрымаецца дакладна, бо аўтар ведае, пра што піша».

Курэйчык паабяцаў - калі нехта напіша добры сцэнар, ён дапаможа знайсці прадзюсараў. Праўда, папярэдзіў: чытаць будзе толькі першыя 10 старонак. «Ацэньваю тэму і героя. Калі тэма актуальная, яна аб’яднае многіх людзей, ім захочацца пра гэта паразважаць. Герой мае быць цікавым. З такім хочацца ўступіць у дыялог, гэта зацягвае».

Што не менш актуальна на сёння — «сцэнар пахне грашыма» (насамрэч — мае пахнуць талентам). «Інакш — навошта чытаць і траціць паўтары гадзіны свайго жыцця?»

Каму трэба мысліць, як сцэнарысту

Андрэй Курэйчык запэўніў - метады сцэнарнага мыслення патрэбны не толькі ў тэатры і кіно. Нават журналістыкай, музыкай і літаратурай не абмяжоўваецца іх выкарыстанне. «Сцэнарнае мысленне пашырае крэатыўнасць», а гэта патрэбна ва ўсіх галінах чалавечай дзейнасці. Можна пра план канцэрта думаць, як пра сцэнар кіно. Гэта называецца драматургія. Структура адносінаў з гледачамі праз эмоцыі".

Дарэчы, сам сцэнарыст і рэжысёр мае юрыдычную адукацыю, а пісаць сцэнары пачаў, калі быў студэнтам БДУ. З таго часу і захапіла: «Такі адрэналін, што не сысці, не кінуць».

На думку Курэйчыка — сцэнар у кіно самае галоўнае, бо «нельга зняць лепш, чым напісана». «Гэта ідэальнае кіно, якое мы ніколі не пабачым». Існуе такі ідэал толькі ў галаве ў сцэнарыста. Далей жыццё ўносіць свае карэктывы і прымушае ісці на кампрамісы. Паміж сцэнарыстам і рэжысёрам, рэжысёрам і акторамі, ідэальнымі ўяўленнямі і тэхнічнымі магчымасцямі. «Часам гэта ўдалыя кампрамісы, а часам — не».

Сцэнарыст, як піянер: адказвае за ўсё

Ад самага пачатку сцэнарыст адказвае за ўсё. Найперш, калі гэта кепская літаратура, то сцэнар нікога не зацікавіць. Па-другое, са сцэнара ўсё мае быць зразумела. Аператару — якім будзе святло, а мастаку — якія патрэбны касцюмы.

«Як напісаць правільны сцэнар — вялікае пытанне. Нават калі дзейнічаць строга паводле правіл, не абавязкова атрымаеш на выхадзе геніяльны фільм. Гэта не інжынерыя і не матэматыка, дзе формула дае вынік. Гэта ўнутраны свет. Ад таго ёсць ён, ці няма, залежыць поспех. Без уласнага мастацкага выказвання не атрымаеш па-сапраўднаму добрага выніку».

Другі сурэёзны выклік — гіганцкі пласт ужо існуючага кіно. «Кожны год здымаецца больш за 5000 фільмаў і больш за 30 000 гадзін серыалаў. Ёсць адчуванне, што знята ўжо ўсё. Сцэнарысты сутыкнуліся з крызісам арыгінальнасці. Сфарміраваны такі культурны пласт выракае рабіць клішэ. Аднак я веру, што наша творчая энергія бязмежная. Гэту зададзенасць, гэты бар’ер можна пераадолець. Мы неабмежаваны ў фантазіях, калі толькі самі не заганяем сябе ў рамкі».

На думку Курэйчыка, выйсце з крызіса сюжэтаў можа даць пошук герояў. «Я знайшоў для сябе такі галоўны элемент. Калі ён атрымаецца, то ўсё астанняе запрацуе. Людзі - адзіныя істоты, каторыя не паўтараюць адна адну. Нават самыя банальныя пачуцці загучаць, як ніколі, калі даць ім арыгінальнага носьбіта. Герой — ключавы элемент любога сцэнара».

Добры сцэнар мае быць гуманістычным. Гэта надае сэнс і «дазваляе ўсім быць больш людзьмі».

З чаго складаецца герой

«Ёсць асобы панятак, калі мы разважаем пра героя. Гэта лёс. Ён можа паламаць героя ў адну секунду. Калі мы разважаем пра лёс героя, то разумеем — гэта не толькі асабістыя рашэнні. Мы павіннны бачыць героя і звонку і знутры».

Далей Курэйчык прапануе браць пад увагу аб’ектыўныя і суб’ектыўныя бакі героя, ад узросту і знешнасці да ўнутранага свету. Галоўнае ў героі, паводле Курэйчыка (і Станіслаўскага), — атамны рэактар ці зерне вобраза. «Навошта ён патрэбен і што ён нясе. Чым адрозніваецца ад усіх астатніх у свеце». Перадаваць ідэі Курэйчык раіць паводле рэцэптаў старажытнай Грэцыі - праз эмоцыі.

«Драматургі маніпулююць эмоцыямі і праз гэта гледачы разумеюць сэнс дабра і зла. Трэба выціснуць гэты катарсіс, каб людзі змяніліся і ачысціліся, пабачыўшы, што стала з другімі людзьмі».

Каб людзі пачалі шукаць герояў, трэба «разбудзіць сцэнарную актыўнасць» і «рэалізаваць усё таленавітае». У гэтым сцэнарыст і бачыць сваю задачу.

Фільм пра Скарыну і кіно паводле Марціновіча

Ідэальным беларускім героем для сцэнара Курэйчык называе Скарыну і збіраецца зняць пра яго кіно.

«Яго лёс — фантастыка. Нарадзіўся ў Полацку, вучыўся ў Еўропе і прывёз сюды… айфон! Падарожнічаў без візаў, спрабаваў рабіць бізнес, сутыкнуўся з перашкодамі і памёр у Празе. Але яго мысленне некалькі сотняў гадоў фарміравала ў нас глебу для развіцця еўрапейскіх каштоўнасцяў».

Сучасныя беларускія творцы таксама не засталіся па-за ўвагай сцэнарыста. «Арлоў, Бахарэвіч, Марціновіч — усе стараюцца [шукаць герояў]. Таму што адчуваюць — інакш не спрацуе. Будуць проста дні падобныя да дзён. Толькі героі могуць інакш паказаць жыццё».

Што будзе з героямі сучасных беларускіх пісьменнікаў далей, Курэйчык абяцае паказаць на экране. Прынамсі, зараз ён працуе з адным з раманаў Марціновіча. «Будзем шукаць грошы і будзем здымаць. Тут мастакам прасцей — узяў паперу і аловак і можаш ствараць. Нам нашмат больш патрэбна. Але мы паспрабуем».

Падзяліцца

Апошнія запісы

Статус — першы крок да захавання. Інструкцыя, як унесці аб’ект у спіс спадчыны

У мястэчку Радашковічы на 6 тыс. чалавек стаіць касцёл, дзе хрысцілі Янку Купалу. У Вілейцы…

22 лістапада 2024

«Пабачыць Гродна — і памерці». Як наш горад стаў міжваеннай «сталіцай самагубцаў»

У міжваенны час Гродна набыло незвычайную славу. Горад стаў месцам прыцягнення незвычайных турыстаў - тых,…

21 лістапада 2024

«Нармальны быў гастраном — цяпер там прадаюць шпалеры». Ці хапае крамаў у цэнтры Гродна?

Ці хапае ў цэнтры Гродна прадуктовых крам? Спрэчкі наконт гэтага выклікала адкрыццё на перакрыжаванні Савецкай…

21 лістапада 2024

Дзе арганізаваць святочную фотасесію? Гродзенскія студыі ўжо падрыхтавалі навагоднія лакацыі

Прыбраныя ялінкі, свечкі, навагоднія вянкі і гірлянды, аксаміт, светлы ці цёмны фон на выбар. Гродзенскія…

19 лістапада 2024

«Перад выбарамі - спрыяльны час для петыцый». Як прымусіць чыноўнікаў вырашаць праблемы і чаму новая пляцоўка «меркаванне.бел» для гэтага не пасуе

Улады стварылі новую платформу “меркаванне.бел”. Яе пазіцыянуюць як анлайн-пляцоўку, на якой кожны зможа ў вольнай…

15 лістапада 2024

«У Гродне жывуць тыя яшчэ „шалёныя імператрыцы“». Стваральніца брэнда Krikate расказала, як дабралася да парыжскага тыдня моды

Калекцыя адзення гродзенкі Кацярыны Карлацяну дэбютавала гэтай восенню на Парыжскім тыдні моды. А пачыналася ўсё…

14 лістапада 2024