Брэсцкая дызайнерская студыя «Grafit» дала разгорнуты адказ наконт сітуацыі з турыстычным брэндам Гродна. Рэакцыю гродзенцаў берасцейцы называюць цкаваннем. Інтэрв'ю са стваральнікамі брэнда апублікаваў інтэрнэт-часопіс «Бинокль».

Артыкул суправаджае «канцэптуальная» фотасесія. Дызайнеры, чамусьці ў балаклавах, прэзентуюць сваю працу, а ў канцы інтэрв'ю паказваюць свае твары. У інстаграме дызайн-студыі «Grafit» яе сузаснавальнік Вова Плюмбум патлумачыў: «Фота цалкам перадае вобраз створаны тымі, хто распальваў гэты агонь. Нас паказалі менавіта такімі».

Хацелі лепш, чым у родным Брэсце

Брэсцкія дызайнеры спасылаюцца і на досвед свайго горада ў выкарыстанні лагатыпа. Як яны лічаць, не самы ўдалы. Таму яны адзіныя сярод удзельнікаў конкурсу, хто да лагатыпу прыклаў брэндбук з выразнымі правіламі выкарыстання. Праўда, яго грамадскаcць пакуль не бачыла.

— Мы бачылі няўдалы прыклад Брэста, калі з-за адсутнасці правіл выкарыстання лагатыпу ён размяшчаўся дзе заўгодна і як заўгодна, — распавёў Вова Плюмбум.

«Пачалося цкаванне». Як брэсцкія дызайнеры раззлавалі гродзенцаў сваім падарункам

Маецца на ўвазе лагатып, які шырока распаўсюдзіўся ў Брэсце да святкавання 1000-годдзя горада. Здаецца, ён сапраўды там на кожнай сцяне, акне і кіёску ў цэнтры горада. Дарэчы, гэта таксама стылізаваны варыянт гарадскога герба, зусім як тое, што «Grafit» прапанаваў для Гродна. У Брэсце таксама праходзіла народнае галасаванне — і людзі масава галасавалі за недарэчны дзіцячы малюнак.

«Пачалося цкаванне». Як брэсцкія дызайнеры раззлавалі гродзенцаў сваім падарункам
Студыя «Grafit» ацаніла сваю працу ў 10 рублёў. Фактычна, яны прапанавалі яе гораду бясплатна. Па словах берасцейцаў, іншыя ўдзельнікі ставілі кошт у некалькі тысяч.

Новы слоган: «Легенды нараджаюцца тут»

Дызайнеры «Grafit» вывучылі турыстычныя брэнды еўрапейскіх гарадоў і прыйшлі да высновы, што ва ўсіх у аснове ляжыць унікальная фішка. У Гродне, як ім здалося, гэта алень святога Губерта з гарадскога герба.

— Пры распрацоўцы лагатыпу мы выступалі ў ролі турыстаў. Першае, што бачыш у горадзе, — гэта круты герб. Таму ў лагатыпе асноўны колер — сіні. Бірузовы колер сімвалізуе колер плінфы ў Каложскай царкве, зялёны — вялікая колькасць сквераў і паркаў, залацісты — каралеўскае мінулае.

«Пачалося цкаванне». Як брэсцкія дызайнеры раззлавалі гродзенцаў сваім падарункам

Адным з плюсаў свайго варыянту берасцейцы лічаць прастату і лаканічнасць — лога нядрэнна чытаецца ў розных памерах. А гэта было важным крытэрам у тэхнічным заданні.

Слоган «Я люблю цябе», на думку хлопцаў, добры: ён адэкватна перакладаецца на ўсе мовы свету. Але яго сказалі перарабіць. Сярод трох іншых варыянтаў журы выбрала «Легенды нараджаюцца тут».

«Пачалося цкаванне». Як брэсцкія дызайнеры раззлавалі гродзенцаў сваім падарункам

Пераможцу абвясцілі дзіўна

Тое, як аддзел спорту і турызму Гродзенскага гарвыканкама абвясціў пераможцу ў інстаграме, здзівіла берасцейцаў. Іх лагатып апублікавалі ў дрэннай якасці і абрэзаным.

www.instagram.com/p/B3_-u9wn0RB/?utm_source=ig_embed

— Мне была зразумелая іх рэакцыя. Калі б я сам убачыў падобнае, сказаў бы: «Што за лайно?». Арганізатары проста зрабілі скрыншот з PDF-файла і выклалі ў інстаграм, — кажа Вова Плюмбум.

«Пачалося цкаванне». Як брэсцкія дызайнеры раззлавалі гродзенцаў сваім падарункам

Пасля гэтага, па словах хлопцаў, пачалося цкаванне. У каментарах і дырэкце дызайнераў пачалі закідваць з’едлівымі каментарамі.


Искусствоведы, художники и экскурсоводы прокомментировали новый бренд Гродно


Па словах дызайнераў, асноўных прэтэнзій было тры: руская мова ў якасці асноўнай, паходжанне пераможцаў і «Grodno» замест нарматыўнага «Hrodna».

Хлопцы тлумачаць, што ў лагатыпа заўсёды былі розныя моўныя версіі, пазней нават зрабілі версію «Гародня». Дызайнеры лічаць свой брэнд гнуткім, які магчыма інтэрпрэтаваць для розных гарадскіх падзей. На фота ніжэй — прыклад такога выкарыстання колерў і стылю лога.


Читай также: Бренд Гродно мог быть другим? Смотри, как голосовали члены жюри и почему победил Брест

«Пачалося цкаванне». Як брэсцкія дызайнеры раззлавалі гродзенцаў сваім падарункам

Не алень, а мурашкаед?

Даведаўшыся, якое лога перамагло ў конкурсе, гродзенцы пачалі падпісваць петыцыю за перагляд вынікаў. Петыцыі з’явіліся на change.org і petitions.by. Аўтар абедзвюх — дызайнер Мікіта Анціпін. Аўтар петыцыі лічыць лагатып бясталентным, які не перадае ні характар, ні душу Гродна. На яго думку, ён адкідвае Гродна на некалькі дзесяцігоддзяў таму.

— На лагатыпе намаляваны не алень. Гэта мурашкаед з якарам на башцы, або цюлень з якарам на башцы, або суслік з якарам на башцы. Гэта ўжо каму як падабаецца. Плюс да ўсяго, лагатып «Grafit» не індывідуальны. Ён змаляваны і сплагіячаны з працы гродзенскага дызайнера сямігадовай даўнасці [маецца на ўвазе лога Дзмітрыя Гупенца для «Дзён Губерта», якое выкарыстоўвалася ў 2011−12 гадах — заўв. Hrodna.life]. І так, вельмі падобны лагатып у сеткі заправак у Літве.

логотип Гродно бренд Дмитрий Гупенец Дни Губерта
«Чырвонае лога вельмі даўно я рабіў з паштоўкі Сашы Касцецкай. З гэтай паштоўкі мы яшчэ рабілі шмат мерчу для штогадовай канферэнцыі „Дні Губерта“ ў Гродне. Робім пару няхітрых маніпуляцый трохі асучасніваем і атрымліваем супер крэатыўнае лога. Гэта вядома маё суб’ектыўнае меркаванне, Саша моцнага плагіяту не бачыць», — напісаў Дзмітрый у фэйсбуку.

Логотип литовской сети заправок. Фото — viada.lv / бренд Гродно логотип
Лагатып літоўскай сеткі заправак. Фота — viada.lv
https://www.instagram.com/p/B42GP2Spi4r/

Для справядлівасці трэба прызнаць, што «падобная да запраўкі» графіка была не толькі ў берасцейцаў. Вось варыянты, прапанаваныя гродзенкай Дар’яй Клусевіч.

лого гродно клусевич

лого гродно клусевич

У плагіяце абвінавацілі не толькі «Grafit». Варыянт ад дызайн-студыі Сяргея Вераса таксама падаўся некаторым знаёмым. Здаецца, натхнялі яго харваты і крама будматэрыялаў.

«Пачалося цкаванне». Як брэсцкія дызайнеры раззлавалі гродзенцаў сваім падарункам

Мікіта Анціпін кажа, што для сябе на конкурсе вылучыў 3−4 лагатыпа, працы берасцейцаў сярод іх не было:

— Я ні за каго не галасаваў, таму што ўсе прыярытэтныя лагатыпы мелі патрэбу ў канкрэтнай прапрацоўцы. Магчыма, была б дарэчная калабарацыя некаторых лога і слоганаў. Упэўнены, што камісія не адмовіцца ад свайго рашэння і пакіне ўсё як ёсць. Інакш яна распіша ў сваёй некампетэнтнасці. Хоць гэта яна і так зрабіла. Але гэта нястрашна. Як толькі ў шэрагах якія прымаюць рашэнні з’явяцца прафесіяналы і адукаваныя людзі, гэты лагатып адразу ж выкінуць на сметнік.

«Гэта камень у агарод гродзенцаў»

Журналіст Hrodna.life і краязнаўца Руслан Кулевіч быў на двух прэзентацыях брэндаў і бачыў выступ хлопцаў з «Grafit». Адзначае, што ён было найлепшым у параўнанні з іншымі ўдзельнікамі. Сам лагатып хлопцу не спадабаўся.

— Не спадабалася і тое, што выйгралі берасцейцы. Па сутнасці, гэта камень у наш агарод: быццам не знайшлося ніводнага годнага дызайнера ў Гродне. Як толькі ў горадзе даведаліся, што перамаглі берасцейцы, многія знерваваліся.

Лагатып берасцейцаў Руслан лічыць занадта простым. У прыклад прыводзіць турыстычны брэнд Беластока: просты, зразумелы і з сэнсам.
З конкурсных работ журналіст вылучыў праекты Мечыслава Супрона і Grodno.in.

Логотип Белостока
Лагатып Беластока. У ім абыгрываецца і геаграфічнае знаходжанне на ўсходзе краіны, і імклівае развіццё горада, і горад як адносна новы турыстычны напрамак.

— Дарэчы, пасля конкурсу некаторыя гродзенскія дызайнеры працягнулі прасоўванне сваіх брэндаў. Напрыклад, «Луч» зрабіў калабарацыю з Дзмітрыем Гупенцом і выпусціў 150 асобнікаў гадзіннікаў. Што тычыцца перамогі брэсцкіх дызайнераў, то лічу, яна прымусіць гродзенцаў задумацца.

«Пачалося цкаванне». Як брэсцкія дызайнеры раззлавалі гродзенцаў сваім падарункам

Цікава, што выкарыстоўваць у якасці лагатыпа варыяцыі на тэму гадзінніка Фарнага касцёла — самага старога працуючага ў Еўропе — амаль ніхто з удзельнікаў конкурсу не стаў. Хоць гэта сапраўды ўнікальная фішка Гродна. Быў толькі такі варыянт: паглядзіце ніжэй і зразумееце, чаму ў яго не было шанцаў выйграць.

«Пачалося цкаванне». Як брэсцкія дызайнеры раззлавалі гродзенцаў сваім падарункам

Рашэнне адмяняць не будуць

Брэсцкія дызайнеры лічаць сваю перамогу заслужанай. Кажуць, што журы падкупіў іх падыход: да паўфіналу ў іх адзіных быў падрыхтаваны і раздрукаваны гайдлайн. У аддзеле спорту і турызму Гродзенскага гарвыканкама адмовіліся каментаваць сітуацыю па тэлефоне. Адзінае, запэўнілі: рашэнне прынята, ніхто адмяняць яго не будзе.

«Пачалося цкаванне». Як брэсцкія дызайнеры раззлавалі гродзенцаў сваім падарункам