Макасіны за 180 $, трубка міру за 200 $. Як «Дзіўны» з Гродна стаў індзейцам

Ігару 54 гады і вялікую частку жыцця ён займаецца індзеяністыкай. Яшчэ ў дзяцінстве ён пазнаёміўся з гісторыяй карэнных плямёнаў Амерыкі і з тых часоў вывучае гэтую тэму. У яго ёсць свой касцюм, а таксама група аднадумцаў, якая ўтварылася яшчэ ў 1980-я.

Рух індзеяністаў быў папулярным сярод савецкай нефармальнай моладзі. Пра іх з сярэдзіны 1970-х час ад часу пісала савецкая прэса, у асноўным дзіцячыя і моладзевыя выданні. Праз газеты людзі з розных гарадоў знаёміліся.

Якія ў Гродне індзейцы?

У дзяцінстве Ігар збіраў фігуркі індзейцаў, а ў сярэдзіне 1980-х пазнаёміўся з гродзенцамі, якія пачыналі займацца рэканструкцыяй побыту карэнных народаў дзвюх Амерык.

«У індзеяністыку мяне прывёў мой таварыш. Мы былі яшчэ дзецьмі, бегалі па Пышках і потым ён нечакана прапанаваў пайсці на „белы камень“ — так мы называлі Мелавыя горы. Ён казаў, што там збіраліся гродзенскія індзейцы. Я падумаў: якія ў Гродне індзейцы? Прыйшлі на месца, а там ужо было некалькі хлопчыкаў і дзяўчынак. Моладзь старэйшая за мяне і ўсе яны захапляліся побытам і гісторыяй індзейцаў. У будучыні такіх людзей сталі называць індзеяністамі».

Ігар надзявае аксэсуары. Індзейцы вельмі любілі разнастайныя ўпрыгожванні, надаючы ім святы сэнс, лічачы абярэгам ад злых духаў

Сур’ёзным індзеяністам стаў пасля войска

Індзеяністы — людзі, якія захапляюцца і якія займаюцца вывучэннем культуры індзейцаў. Звычайна чалавек спецыялізуецца на нейкім асобным народзе. Папулярныя некалькі найбольш вядомых плямёнаў раёнаў Вялікіх Раўнін ці ўсходніх лясоў Паўночнай Амерыкі.

«На першых этапах у гродзенцаў было вартае жалю падабенства касцюмаў. Звычайныя кеды замянялі макасіны. Тасьму і махры куплялі і нашывалі на штаны, выглядала як лампасы. На першых этапах гэтыя людзі мала чым адрозніваліся ад хіпі. Мне было цікава за гэтым назіраць. Мы гулялі ў вайнушку, адзін аднаму расказвалі гісторыі пра індзейцаў. Але сур’ёзным індзеяністам я стаў толькі пасля войска».

Ігар вярнуўся з войска ў 1987 годзе. Ён шукаў адмысловую літаратуру і працягваў вывучаць гісторыю індзейцаў. Бліжэй да распаду СССР гродзенскі рух пачаў набіраць папулярнасць.

«Пасля войска я сустрэў знаёмага і ён прапанаваў мне зноў далучыцца да руху. Я прыйшоў на сустрэчу, а там столькі знаёмых асоб, усе нешта распавядаюць, дзеляцца інфармацыяй. Гродзенскія індзеяністы прыкметна змяніліся: з’явіліся касцюмы, у кагосьці з вышыўкай бісерам, дзесьці з іголкамі дзікабраза. Прымітыўна ўсё было, але быў вялікі інтарэс. Гэта мяне і прыцягнула. Мы сталі наладжваць кантакты з такімі ж хлопцамі з іншых гарадоў Саюза».

Ігар у 1990-я гг.

Расшыць камізэльку бісерам — 700 долараў

У савецкі час было няшмат інфармацыі пра індзейцаў Амерыкі, але па кнігах і малюнках гродзенцы спрабавалі ўзнавіць побыт старажытных плямёнаў.

«У савецкі час інфармацыі было значна менш, чым цяпер. І яна яшчэ была трохі ідэалагічная: індзейцы пакутуюць ад зласлівых буржуяў. Пасля распаду Саюза, дзесьці ў 1990-я, адбыўся росквіт індзеяністыкі ў Гродне. Мы ездзілі ў Піцер і іншыя гарады на з’езды».

З’езды сярод індзеяністаў называюць паў-ваў - у перакладзе гэта азначае сход карэнных амерыканцаў (native Americans, natives). Назва паходзіць з мовы наррагансет, ад слова powwaw, што азначае «духоўны лідар». Сучасны паў-ваў - спецыфічнае мерапрыемства, на якім індзеяністы і рэканструктары збіраюцца і аднаўляюць лагер і побыт індзейцаў, танчаць, спяваюць, а таксама абмяркоўваюць гісторыю і культуру старажытных народаў Амерыкі.

На з’ездзе ў 2004 годзе на рацэ Котра
«Мы ў Гродне займаемся толькі індзейскімі плямёнамі Паўночнай Амерыкі. Часткова Канада і да паўднёвага захаду ЗША. Мне больш падабаюцца Апачы, камусьці падабаюцца Шаены. Я вельмі люблю чытаць літаратуру пра індзейцаў. У мяне ёсць свой касцюм. Паха (галаўны ўбор) рабіў мне бурат з Санкт-Пецярбурга, ёсць сумка для свяшчэннай трубкі і сама трубка — усё гэта абышлося ў 235 долараў. Макасіны — 180 долараў. Я на гэтым не спынюся: хацеў бы камізэльку бісерам расшыць, гэта ручная работа і абыдзецца дзесьці ў 700 долараў».
Макасіны

Галаўны ўбор. Вянок з пёраў
Свяшчэнная трубка і пояс

Індзейская вёска пад Гродна для дзяцей

Ігар кажа, што сёння ў Гродне чалавек 10 чалавек займаюцца індзеяністыкай. У 1990-х зацікаўленых людзей было значна больш.

«У Гродне ўжо гадоў 15 як рух спыніўся. Перасталі выязджаць на паў-ваў, збіраемся радзей. Але мы сувязь не губляем і рэгулярна маем зносіны. І нас заўсёды клічуць у іншыя гарады. Сёння каля Гродна ёсць індзейская вёска, але гэта больш для дзяцей. Там я не бываю. Калі мне трэба, то я магу спакойна выбрацца ў лес — з духамі пагутарыць. Магу зрабіць сабе навес, магу турыстычную палатку ўзяць. Але з-за занятасці апошнім часм рэдка выбіраюся ў лес. Улетку быў усяго адзін раз».

Амерыканская мара

Гродзенец у будучыні хацеў бы павандраваць па Паўночнай Амерыцы, наведаць знакавыя для індзейцаў месцы. Але некалькі гадоў таму яму адмовілі ў амерыканскай візе.

«У мяне ёсць мара — заехаць у некалькі месцаў і ўбачыць сапраўдных індзейцаў. Жывога індзейца я ніколі не бачыў. Мінскія калегі распавядалі, што неяк адзін з Наваха прыязджаў. Завялі яны яго ў сталічны музей і калі ён убачыў слуцкія паясы, то пачаў крычаць: „арапаха“! Гэта ў іх падобныя паясы былі. Аказваецца, у нас шмат агульнага».

Індзеяністы з Гродна называюць Ігара «дзіўным»

У мінулым жыцці мог быць індзейцам

Сярод індзеяністаў Ігар вядомы як «Дзіўны». Такую мянушку яму далі гродзенцы, хоць і спрабавалі яго спачатку называць «Самотны воўк».

«Я сказаў, што не хачу быць такім, таму што як назавеш карабель, так ён і пойдзе. А чаму «Дзіўны»? Можа, з-за маіх паводзін.

Чаму вучыць індзеаністыку, адразу так і не скажаш. Гэта з гадамі прыходзіць. Хтосьці, магчыма, шкадуе пра страчаны час, а хтосьці жыве гэтым і гэта яго натхняе, як мяне.

Мы неяк з калегам Амахам хадзілі да аднаго з вучняў расійскага астролага Паўла Глобы і спрабавалі вылічыць, кім мы былі ў мінулым жыцці. Па натальнай карце ён вызначыў, што мой гродзенскі таварыш быў народжаны ў 1830-я на тэрыторыі сучаснай Небраскі. І я паспрабаваў, карат паказала поўдзень Паўднёвай Амерыкі - сучасная Аргенціна або Чылі. А там роуканы жылі, тыя з кім не варта варагаваць. Звалі іх паўднёваамерыканскімі Апачы. Так што можна меркаваць, што індзеяністыка для мяне нешта большае чым хобі".

Падзяліцца
Меткі: хобі

Апошнія запісы

«Пабачыць Гродна — і памерці». Як наш горад стаў міжваеннай «сталіцай самагубцаў»

У міжваенны час Гродна набыло незвычайную славу. Горад стаў месцам прыцягнення незвычайных турыстаў - тых,…

21 лістапада 2024

«Нармальны быў гастраном — цяпер там прадаюць шпалеры». Ці хапае крамаў у цэнтры Гродна?

Ці хапае ў цэнтры Гродна прадуктовых крам? Спрэчкі наконт гэтага выклікала адкрыццё на перакрыжаванні Савецкай…

21 лістапада 2024

Дзе арганізаваць святочную фотасесію? Гродзенскія студыі ўжо падрыхтавалі навагоднія лакацыі

Прыбраныя ялінкі, свечкі, навагоднія вянкі і гірлянды, аксаміт, светлы ці цёмны фон на выбар. Гродзенскія…

19 лістапада 2024

«Перад выбарамі - спрыяльны час для петыцый». Як прымусіць чыноўнікаў вырашаць праблемы і чаму новая пляцоўка «меркаванне.бел» для гэтага не пасуе

Улады стварылі новую платформу “меркаванне.бел”. Яе пазіцыянуюць як анлайн-пляцоўку, на якой кожны зможа ў вольнай…

15 лістапада 2024

«У Гродне жывуць тыя яшчэ „шалёныя імператрыцы“». Стваральніца брэнда Krikate расказала, як дабралася да парыжскага тыдня моды

Калекцыя адзення гродзенкі Кацярыны Карлацяну дэбютавала гэтай восенню на Парыжскім тыдні моды. А пачыналася ўсё…

14 лістапада 2024

«Першы прыбытак патраціў на станок». Гродзенец у школе выточваў біты, а ў 27 гадоў адкрыў сваю вытворчасць мэблі

Гродзенец Раман Нагула амаль паўжыцця працуе з дрэвам. Школьнікам ён пачынаў з бейсбольных біт, а…

13 лістапада 2024